[ HUBUNGI KAMI ]

Aduan dan Pertanyaan

ADUAN DAN PERTANYAAN


**Untuk makluman, pihak Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT) hanya boleh mengambil tindakan terhadap aduan yang berada di bawah  tanggungjawab JKT sahaja. JKT tidak mempunyai kuasa untuk menyelesaikan aduan-aduan seperti di bawah:-
  • aduan/ketidakpuasan terhadap pemaju perumahan/arkitek (di bawah bidang kuasa Jabatan Perumahan Negara)
  • aduan/ketidakpuasan terhadap pihak pengurusan pangsapuri (di bawah bidang kuasa COB PBT)

**Jika anda mempunyai aduan awam mengenai isu-isu berkaitan
  • kawalan penyakit dan vektor (lalat, lipas, tikus dan nyamuk)
  • keselamatan makanan
  • kawalan haiwan terbiar
  • kebersihan pasar dan tandas awam
anda boleh mengemukakan aduan anda terus kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau Pejabat Kesihatan Daerah di kawasan masing-masing.

**JKT hanya akan memproses aduan yang sahih sahaja iaitu aduan yang mempunyai:
  • Nama pengadu yang sahih (mengikut kad pengenalan baru)
  • No. I/C yang sahih (mengikut kad pengenalan baru)
  • No. telefon bimbit/pejabat yang sahih (untuk tujuan siasatan)
  • Alamat e-mel yang sahih (untuk tujuan pemakluman status atau siasatan lanjut)
Aduan yang tidak memenuhi kriteria-kriteria di atas akan dianggap sebagai SPAM dan tidak akan diproses.

 

1. Anda mempunyai aduan mengenai Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT)? Kemukakan kepada kami melalui e-borang di bawah :

 

2. Anda mempunyai aduan mengenai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di kawasan anda? Sila kemukakan kepada kami melalui e-borang di bawah :

  • Kebersihan dan keselamatan di persekitaran anda
  • Kemudahan awam
  • Sebarang aduan mengenai layanan pegawai dan kakitangan PBT
  • Sila kemukakan aduan anda melalui:

3. Anda mempunyai pertanyaan umum mengenai JKT atau PBT di kawasan anda? Sila kemukakan kepada kami melalui e-borang di bawah :
  • Cadangan penambahbaikan perkhidmatan di JKT
  • Cadangan penambahbaikan perkhidmatan di PBT
  • Sila kemukakan cadangan anda melalui Borang Pertanyaan Umum Online

Maklum balas terhadap pertanyaan, aduan dan cadangan (tarikh aduan selesai) boleh dirujuk di sini.
Arkib aduan, iaitu penyelesaian kepada aduan yang mempunyai nilai untuk diarkibkan boleh dirujuk di sini.

 

  •  
  • Email this page
  • 6268
Tarikh Kemaskini 29-03-2017 Jumlah Pelawat : 525031
::Hakcipta©2014 Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT KPKT)::
Aras 25-29, 
No.51, Persiaran Perdana Presint 4,
62100 Putrajaya Malaysia
Tel: 03-8000 8000     Faks: 03-8891 3090
E-mel: jkt[at]kpkt[dot]gov[dot]my (webmaster sahaja)
Untuk e-melkan aduan sila klik di sini.

Paparan terbaik: IE9 / Firefox / Google Chrome resolusi melebihi 1024x768px
Penafian: Jabatan Kerajaan Tempatan tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan disebabkan penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari portal ini.