- Laman Utama
-
MENGENAI JKT
- Pengenalan
- Info JKT
-
Bahagian
- Bahagian Khidmat Pengurusan
- Bahagian Pembangunan
- Bahagian Pemantauan Pelaksanaan Dasar Kerajaan Tempatan
- Bahagian Pengurusan Maklumat
- Bahagian Perunding Kesihatan Persekitaran
- Bahagian Perunding Kawalan Pemajuan
- Bahagian Perunding Kejuruteraan Kesihatan Umum
- Bahagian Perunding Kejuruteraan Awam
- Unit Integriti
- Bahagian Kampung Baru
- SUK & PBT
- PERKHIDMATAN
- PUSAT SUMBER
- SOALAN LAZIM
- HUBUNGI KAMI
Pengenalan
LATAR BELAKANG
Sistem Penarafan Bintang Pihak Berkuasa Tempatan (SPB-PBT) yang dahulunya dikenali sebagai Sistem Star Rating Pihak Berkuasa Tempatan telah diperkenalkan oleh Kerajaan melalui Mesyuarat Majlis Negara Kerajaan Tempatan (MNKT) ke-59 yang telah diadakan pada 2 Oktober 2007 untuk menilai tahap penyampaian Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di seluruh Negara. Berdasarkan Pekeliling Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) Bil. 1 Tahun 2008, penilaian SPB-PBT pada asasnya akan diadakan setiap dua (2) tahun sekali.
OBJEKTIF
Penilaian SPB-PBT telah dilaksanakan sejak tahun 2008 yang bertujuan untuk:
- Menilai tahap penyampaian perkhidmatan PBT kepada rakyat, pelanggan dan pemegang taruh (stakeholders) melalui satu sistem penilaian yang seragam;
- Menempatkan PBT pada tahap kedudukan yang sesuai (1 – 5 Bintang) berdasarkan markah penilaian; dan
- Mewujudkan budaya kecemerlangan berteraskan prestasi melalui persaingan sihat di kalangan PBT.
KRITERIA DAN WAJARAN
Penilaian SPB-PBT adalah berdasarkan empat (4) kriteria utama yang berikut:
- Pengurusan (20%);
- Perkhidmatan-perkhidmatan Teras (55%);
- Pengurusan Pelanggan (10%); dan
- Penyertaan Komuniti dan Pandangan Penduduk (15%).
Kriteria-kriteria utama tersebut mempunyai sebanyak 18 sub-kriteria termasuk elemen pandangan penduduk di mana markah diperoleh berdasarkan indikator keputusan pandangan penduduk dalam Malaysian Urban Rural National Indicators Network on Sustainable Development (MURNInets) yang dilaksanakan oleh PLANMalaysia, KPKT.
